ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ | ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ E.I.A.

1. Επανασυναρμολογούμενη Αρχιτεκτονική 2.Παλαιό & Νέο 3.Η Περιτείχηση ως Δομικό Στοιχείο της Αρχιτεκτονικής Σύνθεσης

03.03.2005Πνευματικό κέντρο Δήμου Αθηναίων - Αμφιθέατρο 'Αντώνης Τρίτσης'
Συνημμένα: 

ΚΥΚΛΟΣ ΠΡΩΤΟΣ: Το τέλος του οικοδομήματος.
Επανασυναρμολογούμενη Κατοικία H κίνησή στον χρόνο,η ενηλικίωση, το γήρας, και τέλος η απόσυρση από τον κόσμο των μορφών, η αποδόμηση ενος οικοδομήματος. Η επανασυναρμολογούμενη κατοικία, κατοικία ΜΕΚΑΝΟ, μπορεί να διαλυθεί ευσχήμως και αξιοπρεπώς, είτε γιά να επανασυναρμολογηθεί κάπου αλλού, είτε να αποθηκευτεί μέχρι νεωτέρας, είτε να πωληθούν τα υλικά της ως πλήρως επαναχρησιμοποιήσιμα. Η αυτοδέσμευση λοιπόν, ο κανών, το modul, είναι τα τυποποιημένα στοιχεία του εμπορίου, και γιά την φέρουσα δομή και γιά τα στοιχεία πληρώσεως.

ΚΥΚΛΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΣ: Παλαίο και νέο.
Δοκιμασία σύζευξης Το Νέο εντός του Παλαιού Μετατροπη βυροδεψείου σε γραφειο και κατοικια.
Εδώ υπάρχει το απόλυτο όριο στην επέμβαση. Υπάρχει το κέλυφος, το σκαρί. Η εσωτερική επέμβαση οφείλει να κατανοήση τον χαρακτήρα του παλαιού, ο οποίος κατά κανόνα είναι ευθύς και τίμιος. Οφείλει να αναπτύξη ένα ειλικρινή, δικό της νεωτερικό λόγο και να επιβαρύνει στο ελάχιστο την γηρασμένη και καταπονιμένη δομή. Το Παλαιό εντός του Νέου Εστιατόριο Νυκτερίδα στις Κορακιές Ακρωτηρίου Εδώ το παλαιό καθορίζει:

  1. Τις αρχές
  2. Τον προσανατολισμό
  3. Τους καρτεσιανούς άξονες
  4. Τον μετρικό και μορφολογικό ρυθμό
  5. Την προσφορά δομής και υλικών
  6. Την στάθμη του
  7. Την Ιστορία και την Προσωπικότητα του, την οποία θέλει να κρατήσει ακαίρεα εντός του νέου οργανισμού.

Το Νέο πέριξ του Παλαιού
Πολυκατοικία σε οικόπεδο με διατηρητέο κτίριο. Σε αυτή την περίπτωση το παλαιό κρατά απολύτως αυτόνομη την παρουσία του και δημιουργεί σχέσεις δυναμικής σύκρισης με το νέο. Το παλαιό ορίζει τους άξονες αναφοράς και το γεωμετρικό σχήμα που πρυτανεύει στη σύνθεση. Το τετράγωνο. Οι χαράξεις, τα αθέατα τετράγωνα που συμπλέκονται πάνω στους άξονες του υφισταμένου κύβου, δομούν τη δυνατή εσωτερική σχέση ετερωνύμων χαρακτήρων. Στη μονολιθική δομή του παλαιού απαντά η συμφωνία των τριών στερτεών του νέου. παλαιού. Και τα δύο συναρμολογούν, ότι κανένα δε θα αναπτυχθεί περαιτέρω, και σε βάρος του άλλου.

ΚΥΚΛΟΣ ΤΡΙΤΟΣ: Η περιτοίχηση ως δομικό στοιχείο της σύνθεσης
Κατοικία στις Στέρνες Χανίων.
Στην έρευνα αυτή με ώθησε η παρατήρηση ότι αρχαιώθεν οι μεσοτοιχίες των ιδιοκτησιών, οι μανδότοιχοι, αποτελούσαν και τους εξωτερικούς τοίχους του οικοδομήματος. Ως τέτοιο νοούμε και το αίθριο που συναντάμε ανοίγοντας τη βαρεία αυλόθυρα. Το περιτοιχισμένο αίθριο είναι στην ουσία η θερινή πτέρυγα της κατοικίας, η πραγματική έκταση της οποίας είναι αυτή της περιτοίχης και όχι αυτή της στέγης. Λειτουργικά συμπλέγματα όπως: οι Αθηναϊκές κατοικίες, αγοικίες, μοναστηριακά συγκροτήματα, οχυρωματικές κατασκευές, δίδουν ανάγλυφα την αναγκαιότητα του ασκεπόυς αλλά αυστηρά οριοθετημένου λειτουργικού κενού. Διεθνής διαγωνισμός για το νέο μουσείο της Ακρόπολεως. Κάθε πρωτότυπη κατασκευή, είτε ως λύση μαθηματικής εξίσωσης, είτε ως λύση αρχιτεκτονικού προβλήματος ενέχει ένα τέχνασμα. Όσο πιο απλό και ευρηματικό είναι αυτό, τόσο πιο πειστική και σοβαρή ειναι η επίλυση. Πολλές φορές το τέχνασμα είναι πιο σημαντικό ακι από τη λύση. Γόρδιος δεσμός, αυγό του Κολόμβου, Δούρειος Ίππος. Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Μουσείο του καλλιτέχνη Nam June Paik, στην Κορέα. Εφαρμογή της περιτοίχησης σε διεθνές περιβάλλον. Εμνευσμένο από τα συμπλέγματα ναών της Ανατολικής παραδόσεως. Το σχήμα: ένα τετράγωνο 90x90 με τη διάταξη των χώρων ανά τέταρτο και επιλογή της απόλυτης συμμετρίας ως αρμονικό λόγο. Υλικά: το σκληρό, το μαλακό, η διαφάνεια και η αντανάκλαση. Το σκληρό μπετόν, περιβάλλει και προστατεύει το μαλακό, την ξύλινη κιβωτό με τα εκθέματα. Ο ελεγχόμενος χώρος ορίζεται από τη διαφάνεια, το γυαλί. Το νερό αντανακλά και πληρεί το χώρο με το περιβάλλον δάσος. Περιμετρική στοά στο πρώτο επίπεδο ορίζει τις πορείες, αλλά και τον υπάιθριο χώρο των εκδηλώσεων οι εκθεσιακοί χώροι είναι περίοπτοι. Η κυκλοφορία γύρω τους μέσα από τις στοές, αναγνωρίζει την αέναη σπειροειδή κίνηση της δημιουργικής βούλησης. Η μεγάλη επιφάνεια του νερού κατεβάζει τον ουρανό στη γή, όπως και η τέχνη.

Ομιλητές
  • Νικηφοριάδης Μάριος
  • Σκαράκη Δανάη